Na co si dát pozor v pracovněprávních vztazích

09. 04. 2024 Daně (a právo)

1. Novela zákoníku práce detailně upravila způsob doručování v oblasti ukončení pracovního poměru. Nově zákoník práce v ustanovení § 334 nejen zpřesňuje způsob doručování, ale určuje i pořadí způsobu doručování. V současné době tak zaměstnavatel musí zvolit způsob doručování v tomto pořadí a do vlastních rukou:

a) jejím předáním na pracovišti zaměstnavatele,

b) jejím předáním, kdekoliv bude zaměstnanec zastižen,

c) prostřednictvím datové schránky,

d) prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, nebo

e) prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.

2. Prostřednictvím provozovatele poštovních služeb může zaměstnavatel doručit písemnost zaměstnanci pouze v případě, není-li možné doručení na pracovišti zaměstnavatele.

Jestliže zaměstnavatel doručuje na pracovišti, nebo v místě, kde bude zaměstnanec zastižen a ten odmítne listinu převzít, nastává doručení fikcí. Tuto skutečnost ale musí zaměstnavatel prokazovat. Proto je nutné tento způsob doručení zvolit výhradně za přítomnosti svědků.

3. Nejčastější chybou zaměstnavatele je doučení výpovědi prostřednictvím doručovatele poštovních služeb v domnění, že se jedná o nejspolehlivější důkaz pro případný soudní spor. Při nedodržení výše uvedeného pořadí, však může nastat situace, kdy soud rozhodne o neplatnosti výpovědi z pracovního poměru.

4. V minulosti Nejvyšší soud rozhodl o neplatnosti výpovědi, protože zaměstnavatel zaslal výpověď z pracovního poměru zaměstnanci doporučeně prostřednictvím poštovního doručovatele., ačkoli se vyskytoval na pracovišti. Zaměstnanec si výpověď nevyzvedl a podal žalobu na její neplatnost. Soudy rozhodly tak, že zaměstnavatel měl povinnost doručit zaměstnanci výpověď osobně na pracovišti a zaslání prostřednictvím poštovního poskytovatele je neúčinné.

Mgr. Suttner, advokát



Přenechte účetnictví, daně a právo profesionálům

Svěřte se do rukou našich profesionálů s 27 lety zkušeností a přidejte se k lidem, kteří v noci v klidu spí.